Nasycené tuky: nejezme jich více, než je třeba

Nasycené tuky: nejezme jich více, než je třeba
Podle statistik téměř polovina žen a třetina mužů v ČR přijme ve stravě příliš velké množství nasycených mastných kyselin. Co to znamená pro váš organismus a jak to můžete změnit?

Působení nadměrné konzumace nasycených mastných kyselin na naše zdraví se sice často stává předmětem odborné diskuze lékařů, avšak zdá se, že na mnohé z nás to nemá velký vliv. Důvod může být i ten, že odborné názory se veřejnosti nesdělují tak, aby jim lidé snadno porozuměli.


Zapamatujte si

Zkusme si proto připomenout:

Změna v myšlení

„Pro živočišné tuky (s výjimkou těch obsažených v rybách) a některé rostlinné tuky (například kokosový a palmojádrový) je charakteristický vyšší obsah nasycených mastných kyselin, které jsou u nás konzumovány ve velkém nadbytku a přispívají tak ke vzniku mnoha závažných onemocnění," připomíná prof. Ing. Jana Dostálová, CSc. z VŠCHT. Znamená to snad, že bychom měli ze svého jídelníčku bez milosti vyškrtnout maso, mléčné výrobky a další potraviny živočišného původ? Kdepak, dokonce to ani není vhodné. Je však třeba více přemýšlet, které z mnoha surovin dáte přednost.
 

Jednoduché počty

Jak dokládají čísla, rozdíly mezi jednotlivými potravinami jsou skutečně velké. Pro lepší představu vám nabízíme řadu příkladů konkrétních surovin a dále množství, v kolika gramech uvedené suroviny najdete maximální doporučenou denní dávku pro dospělého člověka (což je 20 g nasycených mastných kyselin denně).


Maso
- kuřecí bez kůže: 4500
- krůtí prsní šunka: 4000
- vepřová pečeně: 1500
- vepřová krkovice: 240
- kachní s kůží: 130
- salám: 100

Mléčné výrobky 
- polotučné mléko: 2000
- polotučný jogurt: 1000
- smetanový jogurt: 300
- eidam 20%: 300
- margarin light: 330
- tavený sýr 60%: 100
- smetana 33%: 90
- máslo: 35

Opakování matkou moudrosti

Doporučujeme vám, abyste si výše uvedené údaje ještě jednou přečetli. Dáte nám za pravdu, že nasytit se můžete nejen potravinami s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, ale i těmi, které jich nabízejí málo? Začít s konkrétními změnami není složité, například když si do své oblíbené ranní kávy nalijete místo smetany polotučné mléko, přijmete až 20x méně nasycených mastných kyselin. Zkusíte to také?


Připravila: Marcela
Foto: iStock
23. 10. 2019