Používání moderních technologií dětmi, včetně mobilních telefonů, je dnes naprosto běžné. Otázkou však zůstává, v jakém věku je vhodné s nimi začít.
Názor odborníka
Podle psychologa Dave Andersona PhD. záleží pořízení telefonu dítěti více na tom, aby to bylo v souladu s jeho vývojovou fází než na přesném věku.
Psycholog Jerry Bubrick PhD. podotýká, že záleží na sociálním povědomí dítěte a pochopení toho, co používání telefonu znamená. Když zvažujete, zda pořídit dítěti telefon, radí zaměřit se na tyto otázky:
- Jak často dítě ztrácí věci. Zejména ty drahé.
- Jak umí vaše dítě zacházet s penězi.
- Jak snadno zpracovává sociální podněty.
- Jak dobře zvládá omezení času u obrazovky.
- Nejde jen o věk
Důvodů, proč rodiče pořizují i menším dětem mobil, je více. Hlavní roli sehrává fakt, že mají dítě „pod kontrolou“. Jenže s vlastnictvím prvního mobilního telefonu je kromě výhod spojená i celá řada rizik. Pokud dítě dostane mobil dříve, než je na to duševně zralé, může se to negativně promítnout do jeho schopnosti komunikovat se vrstevníky či se soustředit na učení. Mobily, obzvláště smartphony vybavené internetem a hrami, dokážou radikálně změnit způsob trávení času (proč chodit ven s ostatními dětmi, když se potomek skvěle zabaví právě hrami, jež telefon nabízí?).
Srovnávat dětství dospělých s tím, jaké ho mají dnešní děti, dost dobře nejde. I přesto by však bylo chybou nechat se ze strany potomků „omráčit“ jejich „dovednostmi“. Děti totiž telefon vnímají hlavně jako zdroj zábavy. Hrát hry či sledovat pohádky není totéž, co telefonovat, tedy aktivně a vědomě komunikovat s člověkem na druhé straně linky.
Více stran jedné mince
Nezřídka se však stává, že rodiče kupují dětem telefony proto, aby obstáli v kolektivu. Je to bohužel tak – telefon se stává měřítkem společenské prestiže. Dítko ze sociálně slabší rodiny, která na chytrý telefon prostě nemá finance navíc, může být terčem úšklebků ze strany spolužáků. Pak se dospělí rozhodnou, že si na drahý telefon raději půjčí, jen aby měl potomek klid.
Proto by rodiče měli být svým dětem příkladem a dokázat jim, že na světě existují důležitější hodnoty než mobil. Vedle rodičovské autority je neméně podstatný přístup ze strany pedagogů a výchovných poradců na základních školách k používání mobilů ve třídách či o přestávkách.
Připravila: Věra Hájková