Oči jsou hlavním smyslem, kterým vnímáme dopravní situaci při řízení. Zejména na podzim a v zimě, kdy bývají mlhy a šero, je potřeba dobře vidět a soustředit se.
Na otázky ohledně možných komplikací s očima při řízení v zimě vám odpovídá doc. MUDr. Šárka Skorkovská, CSc.
V zimě mi často v autě slzí oči. Jde s tím něco dělat?
Podobně jako pobyt ve vytápěných prostorách se suchým vzduchem, může i topení v autě nadměrně narušovat tvorbu slzného filmu. Pokud trpíte syndromem suchého oka, vaše potíže se mohou v zimě v autě násobit. Očím pomohou takzvané umělé slzy, které by měly být povinnou výbavou každého řidiče. Syndrom suchého oka se projevuje pocitem suchých, unavených, červených očí, oteklých víček, pocitu písku či jiného cizího tělíska v oku, svrběním či pálením očí. Paradoxně se syndrom suchého oka často projevuje také zvýšeným slzením, kdy slzy z oka nadměrně odcházejí slznými kanálky místo toho, aby oko zvlhčovaly. Možným řešením tohoto problému jsou tzv. plugy, tedy ucpávky slzných kanálků, které zabraňují odtoku slz.
Jaká barva slunečních brýlí je vhodná při řízení v zimě?
Žluté, zelenožluté a žlutooranžové zabarvení filtrů je vhodné při mlhavém, zataženém počasí a v šeru. Krásně rozjasní obraz a řidič si nepřipadá za volantem tak unavený. V noci při řízení doporučujeme čiré dioptrické brýle se speciální povrchovou úpravou, tzv. antireflexem vhodným pro řidiče, které rozjasní noční vidění, tlumí oslnění protijedoucích aut, zvýší kontrast barev. Také dlouhodobým trendem jsou sluneční brýle, které mají stupňované zabarvení, tj. ve vrchní části tmavší a vespod světlejší. Říká se jím tzv. gradální zabarvení. Pro někoho velmi příjemná a líbivá verze, obzvláště při menším sluníčku. Velmi oblíbenou vlastností brýlí na řízení je polarizace. Poskytují bezproblémový výhled za ostrého slunce a tlumí odlesky, takže vás při řízení sluneční svit neoslní. Dávejte si však pozor, protože s polarizačními brýlemi v některých situacích nevnímáte stará digitální zařízení i v autě.
Když se při řízení podívám na tachometr a pak zpět na vozovku, stává se mi, že vidím rozmazaně. Je to běžné?
Ano, očím může chvíli trvat, než z tachometru přeostří do dálky na silnici před vozem. Trvání procesu přeostření z tachometru na vozovku ovlivňuje mnoho faktorů jako věk, kondice, pozornost či zkušenosti řidiče. Průměrně trvá takové přeostření 0,5 až 3 sekundy. Při jízdě rychlostí 100 km/hod. za tento čas ujede vozidlo 14 až 83 metrů. Při rychlosti 160 km/hod. pak vůz ujede 22 až 133 m. Během této doby řidič prakticky nevnímá dění na vozovce. Tento „slepý moment“ výrazně komplikuje, a ještě více prodlužuje případná oční vada, především nekorigovaná krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus či šedý zákal. Řidičům proto doporučuji pravidelnou kontrolu zraku u očního lékaře.
Proč patří senioři k rizikovým řidičům?
S přibývajícím věkem ztrácíme schopnost soustředit se, vnímat pohybující se objekty, rozlišovat detaily za šera či snížené viditelnosti, ale i za jasného světla. Hůře snášíme oslnění od protijedoucích aut. Starší řidiče často trápí šedý či zelený zákal nebo věkem podmíněná makulární degenerace. To všechno negativně ovlivňuje řízení. Zmíněné změny vidění často přicházejí postupně a nepozorovaně. Člověk si tak na zhoršující se zrak postupně zvyká a špatné vidění si nemusí vůbec uvědomovat. Ke zpomaleným reflexům se navíc mohou přidat poruchy sluchu, a to už je nebezpečný stav. Proto je důležité, aby senioři navštěvovali pravidelně očního lékaře, zejména pokud jsou stále aktivními řidiči.
Připravila: Věra Hájková