Když vás bolí záda

Když vás bolí záda
Bolestí pohybového aparátu trpí stále více lidí. Přitom jde o onemocnění, kterým jde z velké části předcházet.

Za problémy s bolavými zády stojí z velké části náš životní styl. Málo sportujeme, hodně jíme, všude se vozíme autem a své tělo vystavujeme stále stejným druhům přetěžování. Díky tomu se může lehce stát, že nás záda „chytnou“ ve věku, kdy by to nikdo z nás ještě vůbec nečekal. Přitom stačí tak málo. Zamyslet se nad tím, jak svou páteř nejčastěji zatěžujeme a zaměřit se na nápravu a prevenci.

Sezení a bolesti zad

Přiznejme si, že si většinou sedneme tak, abychom měli co největší pohodlí. Rozvalíme se do křesla či na židli, hrbíme se a vůbec nemyslíme na to, jak si ubližujeme. Při nesprávném sezení přitom dochází k přetěžování krční páteře a svalstva ramen a krku. Bolí nás nejen záda, ale přihlásí se i bolesti hlavy a následně problémy se soustředěním.

Stání

Zjistili jste při analýze vašich denních činností, že často a dlouho stojíte? Pak vás dost možná trápí chronické bolesti krční páteře a ramenních kloubů. Při dlouhodobém stání má člověk zároveň tendenci prohýbat se v oblasti bederní páteře, ze které se pak bolest může šířit všemi směry.

Chůze

Je nejpřirozenějším druhem pohybu. Pokud se při chůzi hrbíme, špatně dýcháme a kroky nejsou pravidelné a plynulé, následkem je bolest v oblasti beder a krční páteře. Korunu všemu nasazujeme nošením nevhodné obuvi, které vede ke zhroucení nožní klenby či deformaci prstů na nohou. Zátěží pro naše tělo bývají také břemena, jež při chůzi nosíme většinou na jednom rameni a dochází tak k jednostrannému přetěžování.

 

Test – Co může za bolavá záda?

Důvodů, proč vás záda dokážou potrápit, může být celá řada. Možná se skrývají tam, kde byste je nečekali. Zkuste popravdě zaškrtnout odpovědi na následující otázky.
1. Spím na posteli s kvalitní matrací.
2. Během pracovní doby si několikrát najdu čas na protažení.
3. Pravidelně cvičím jógu, pilatek nebo plavu.
4. Těžké tašky s nákupy nenosím, buď jedu autem, nebo mi někdo pomůže.
5. Moje tělesná váha je v normálu.
6. Vím, co jsou to ergonomické pomůcky a používám je.


Vyhodnocení testu

Čím více jste zaškrtli záporných odpovědí, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že se vaše záda brzy přihlásí o pozornost. Pokud jste odpovědi na většinu otázek kladně a přesto máte se zády potíže, navštivte fyzioterapeuta nebo přímo ortopeda.

 

Text: Zuzana
Foto: iStock
17. 2. 2014