Procvičujte ty správné svaly

Procvičujte ty správné svaly
Nějakou formou inkontinence je v Čechách postiženo až 15% populace. Ohroženy jsou všechny věkové skupiny, ale nejrozšířenější je tento problém u žen přes padesát let věku. Odborníci přitom rozlišují několik typů inkontinence, nejčastější z nich je stresová. Dobrou zprávou je, že se dá poměrně úspěšně odstranit.

 Při stresové inkontinenci dochází k nechtěnému unikání moči z dolních močových cest při zvýšeném nitrobřišním tlaku například při kýchání, kašlání, smíchu, při prudším pohybu, běhu, zvedání břemen apod. Za normálních okolností jsou krček močového měchýře a močová trubice podpírány svaly pánevního dna a uzavírací tlak v močové trubici převyšuje tlak v močovém měchýři. Je nejčastější formou inkontinence moči u žen a je léčitelná. Zaslouží si zvláštní pozornost, protože jí v důsledku odlišných anatomických a fyziologických poměrů trpí téměř výhradně ženy. 

 

Posilujte svaly pánevního dna!

Základem odstranění tohoto problému je posilování pánevního dna pomocí Kegelových cviků. Je třeba si uvědomit, které svaly třeba procvičovat a s tréninkem nepřestat. Svaly totiž ztratí pružnost. Představte si, že musíte potlačit nutkání na močení - vtáhněte svaly kolem vyústění močové trubice, konečníku a pochvy dovnitř. Tím aktivujete svaly, které chcete procvičit. Cvičení je velmi jednoduché. Svaly aktivně napínejte a vědomě uvolňujte. Vtáhněte svaly do sebe a vydržte 10 sekund, pak si 15 sekund odpočiňte. Opět vtáhněte, zastavte se, ale svaly neuvolňujte, více vtáhněte, a tak pokračujte až do maximálního stažení. Pak se uvolněte a chvíli si odpočiňte - a maximálně "vytlačte ven". Jednotlivé cviky cvičte cca ve třech sériích po 15-20 opakováních asi 4x denně. Čím déle svalstvo udržíte, tím bude mít cvičení větší efekt. Můžete cvičit v různých polohách - v sedě, u počítače, ve stoje při čekání na autobus, vleže a po probuzení se nebo před spaním. Můžete cvičit jen jeden z cviků nebo si v průběhu dne procvičit více variant. Vše záleží jen na vaší náladě a kondici. Nemusíte mít obavy, nikdo nic nepozná.

Návod ke cvičení a seznam cviků najdete mj. na stránkách www.incovenal.eu.

Neodsouvejte problém s únikem moči do pozadí, nepřestávejte aktivně žít, smát se, kýchat a kašlat, svěřte se s problémem odborníkovi a zbavte se tak nepříjemného a omezujícího tabu.

 

Připravila: Zuzana
Foto: iStock
15. 9. 2014